Betti on the Way

Betti on the Way

Tenerife – az ezerarcú sziget  

2016. március 26. - Lukács Betti

Tenerife (a Kanári-szigetek legnagyobbika) sokféle utazó számára lehet tökéletes célpont: klímája egész évben tavaszias frissességgel, hosszan elnyúló partszakaszai remek strandélménnyel, városai gazdag programkínálattal, kulturális és szórakozási lehetőségekkel, ezerszínű tája pedig lenyűgöző látványokkal és feledhetetlen túrákkal csábítja az ide látogatókat. Magam sem gondoltam, hogy ennyire magával ragadó hely lehet, mígnem egy szürke szeptemberi napon született döntés eredményeképp (miszerint januárban megszököm egy olyan helyre, ahol meleg van, süt a nap, és türkiz színű a tenger vagy az óceán) landoltam a sziget déli repterén. :)

Tíz nap állt még akkor előttem eme számomra teljesen ismeretlen, de az első pillanattól barátságosnak tetsző helyen. Társam a rám váró kalandokban mindössze egy bérelt autó volt (nyilván kapott nevet is: Lenny), valamint egy ajándékmacska – de ez már egy teljesen más történet.

img_2916.jpg

Útvonalam nagyjából így nézett ki (némely kurfli egy-egy improvizatív gondolat eredményeképp jött létre):

ttttttt.JPG

Utazásom egy-egy sarokköve megvolt (bérelt autó, lefoglalt szállások és terepjárós kirándulás), de ezeken belül a napi programok viszonylag rugalmasan változtak a tíz nap folyamán. Azt kell mondjam, Tenerifén ez rendben is van. Spanyolországról van szó, így alapból senki sem siet sehová. Reggeliző helyet, ha megfeszülsz, akkor sem találsz nyitva januárban 8:30 előtt (ez vezetett életem első merülőforraló-használatához), minden azt üzeni: ráérsz, lazíts, ne siess. 2-3 nap azért kellett, hogy belesimuljak ebbe az életstílusba, de végül is egészen jól sikerült. :)

Általános gondolatok a szigetről:

  1. Kaleidoszkóp. Ennek a helynek tényleg ezer arca van! Köszönhető ez talán annak is, hogy szelíd déli vagy sziklás-robosztus északi tengerpartjaitól rövid úton 3718 méteres magasságig szökken a táj. Jártam buja babérerdőben, kietlen síkságon, óceán felé hajló roppant sziklafalak mellett, fagyos-szeles vulkáncsúcson, türkiz színű öblökben, marsbéli tájon, vöröslő föld felé boruló fenyvesekben, gomolygó felhők felett, morajló óceánparton, hegyek között és kanyargó, szűk völgyekben, feküdtem aranyszínű homokon, pálmafák alatt. Egyszerűen megunhatatlan. És a városairól még nem is szóltam…befunky_collage.jpg
  2. Közlekedés. Én a legkézenfekvőbb formáját választottam a sziget minél hatékonyabb megismerésének: autót béreltem. Ezt egészen jó áron meg is teheti itt az ember. Mindezek mellé jön, hogy az autópályák és főbb útvonalak jól járhatóak és teljesen ingyenesek, a benzin pedig hihetetlenül olcsó: literenként 0,75-0,80 €, ami nagyon kellemes meglepetésként ért. Az úton lévő autók fele szintén bérelt kocsi, így mindig számítani lehet némi bizonytalankodásra az előttünk/mellettünk haladók részéről, de mi is fogunk hirtelen kanyarokat venni, jó GPS ide vagy oda. Hála Istennek ez itt senkit sem zavar. Senki nem taszít le az útról, nem villogtatnak. Ha egy szerpentinen mögém is került 1-2 autó, egyik sem türelmetlenkedett. Itt nyugalom van, kéremszépen! :) Az irányjelző használata természetesen itt is ritkaságszámba menő esemény, és leginkább más turisták követik el. A városokban rengeteg a szűk és meredek utca, parkolóhelyet találni pedig igazi kihívás. De ha sikerül, örvendhetünk, mert a legtöbb helyen az is ingyenes, eltekintve néhány mélygarázstól. A magasabban fekvő utak mentén viszonylag sűrűn lehetőség nyílik pihenőhelyre parkolni, általában egy-egy kilátópontnál. Fotóőrültek, mint én, élni is fognak a lehetőséggel minden egyes alkalommal, így a menetidőbe ezt is muszáj beleszámítani. Sok tábla figyelmeztet a sziklaomlás veszélyére, és néhány útszélen fekvő kőkupac azt is sugallja, hogy érdemes ezt komolyan is venni.img_3574.jpg
  3. Ivóvíz. A sziget éghajlata és növényzete okán az ivóvíz erre nagy kincs. A takarékoskodásra lépten-nyomon felhívják a figyelmet, és ezt illik tiszteletben is tartani. A csapvíz fogyasztható, de ezt a helyiek sem teszik, mert nem jó az íze, helyette a palackozott vizet részesítik előnyben. Én is így tettem. Az árak helyenként változnak, vettem 0,8 €-ért 5 literes vizet, és 3 €-ért fél litert. (Ez utóbbit a Teide 3260 m magasan fekvő menedékházában. Fájt, de megbocsátottam nekik.)
  4. Nézz fel! Én még olyan fényeseknek sehol sem láttam a csillagokat, mint itt. Földrajzi elhelyezkedése és túlnyomóan tiszta éjszakai égboltja révén Tenerife kiváló csillagleső hely. Nem hiába található itt a világ egyik legnagyobb csillagvizsgálója. Sajnos amikor én jártam itt, éppen nem volt látogatható, de érdemes tájékozódni a lehetőségekről. (http://www.iac.es)
  5. Mássz! Szeretek túrázni, de fizikai téren csak egy átlagos edzettségi szintet tudhatok magaménak, és sajnos a tériszonyosok népes táborát is gyarapítom, viszont életem egyik legnagyobb élménye volt, hogy felmásztam a Teide vulkán tetejére napfelkeltét nézni. Habár a legtöbb leírás „hard/difficult” jelzőkkel illeti mind a menedékházig vivő, mind az onnan a csúcsra tartó túraszakaszt, én azt mondom, ne féljünk belevágni, mert az odafenn fogadó látvány mindent felülír! Hasonló kényeztetésekben részesített a Masca-völgy felfedezése is, és akad még pár útvonal, amit a következő látogatás alkalmára kellett halasztanom, de mindenképp reményteljesek.

Az elkövetkezendő bejegyzésekben sorra veszem majd a sziget egyes látnivalóit: Teide Nemzeti Park, éjszakázás és napfelkelte a Teide vulkánon, Masca-túra, Los Gigantes, Punta de Teno, Anaga-hegység, egynapos terepjárós kirándulás La Gomera szigetén és a városok: Garachico, La Orotrava, Puerto de la Cruz, La Laguna, Santa Cruz de Tenerife, Candelaria – legalábbis amennyit én láttam belőlük, mert legyek bármekkora művészet- és építészetrajongó, meg kell valljam, ide nem amiatt fogok visszatérni. :)

Addig is vágyatok fokozására pillantsatok be a galériába, vagy nézzétek meg az alábbi videót:

Gyertek velem! ;)

A bejegyzés trackback címe:

https://bettiontheway.blog.hu/api/trackback/id/tr698527400

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása