Mint a legtöbb utazó, én magam sem vagyok profi fotós, de amióta elkezdtem a világot járni, mindig kiemelt szándékom volt minőségi képeket (is) hazavinni az adott helyről, hogy az emlékek még tovább élhessenek, és hogy az arra nyitott barátaim torkán se kelljen leerőltetnem a húszezredik szelfit és lábfotót, vagy a képbe belógó kisujjam látványát. (Amúgy nagyon szép kisujjam van.) :)
Ahhoz, hogy az ember jó képeket készítsen nem feltétlenül szükséges milliós összegeket fektetni felszerelésbe. Gyakran elég egy mobil, vagy egy kompakt kép is, ha tudjuk, hogy hogyan használjuk azokat, illetve ha betartunk néhány alapszabályt.
Az alábbi tippekkel csakis a hozzám hasonló lelkes amatőröknek szeretnék fogódzkodót nyújtani, ennek megfelelően nem lesz szó rekeszről és záridőről, asztrofotózásról vagy vakuhasználatról.
1.Kompozíció
Szánj egy kis időt a képed megkomponálására, és akkor nyomd le a gombot, amikor megfelelő a pillanat. Egyik képnek sem kedvez, ha derékban félbevágott emberek, vagy egy belógó reklámoszlop zavarja meg a fő látványelem érvényesülését. Gyakran csak egyet kell lépnünk, és máris jobb az eredmény.
Általánosan elfogadott szabály, hogy a kép leghangsúlyosabb részének az úgynevezett harmadolási pontok egyikébe kell esnie. Ha képzeletben a képmezőt két függőleges és két vízszintes vonallal 3-3 sávra osztjuk, akkor ezen vonalak metszéspontjai adják a harmadolási pontokat. Ugyanígy érdemes a horizontot, vagy bármilyen hosszanti - nem egy pontba súlyozható - témát ezekre a harmadolási vonalakra komponálni.
(Katt a képre, ha teljes egészében szeretnéd látni!)
Olyan szabály ez, amit indokolt esetben nem kell félnünk megszegni sem, néha pont az vezet jó eredményre. :)
2. Mozogj!
Ez a tanács kéz a kézben jár az előzővel. Járj körbe, keress egyedi nézőpontot, vizsgáld meg, melyik szög a legelőnyösebb a kiszemelt témának. Ha egy tárgyat fotózol, nézd meg, melyik háttér illik hozzá, mi emeli ki a legjobban. Nézd meg, mi történik, ha távolabb mész, és onnan zoomolsz rá. Ezzel a trükkel a távolabb lévő háttérelemeket is felnagyíthatod, közelebb hozhatod, elhomályosíthatod. Ha teheted, ne csak az arcodhoz emelt géppel fotózz. Ez az a szög, ahonnan mindenki szemléli a dolgokat. Néha nézd meg, milyen látvány tárul fel az ezen kívüli tartományokban.
Olykor érdemes az apróbb részletekre fókuszálni, kiragadni őket a nagy egészből. Kísérletezzetek!
Néha pedig adja magát a helyzet, hogy a képünknek valami érdekes, eleve adott keretet találjunk.
3. Találd meg a kép üzenetét!
Nincs semmi rossz a végre tengert érintő lábak, a repülő ablakából lőtt felhők vagy a frissen elénk tett ínycsiklandó pizza képeiben. Sok év sok útját a hátam mögött tudva, én is még mindig fotózom mindet, persze ha valaki találomra elém tenné az ezekről készült képeimet, már nem tudnám biztosan megmondani, melyiket hol lőttem. Mindezek után viszont nem baj, ha készül pár olyan fotó is, amiket majd évek elteltével is libabőrözve nézel vissza, mert valamit visszahoznak az ott megélt örömökből, érzésekből. Ha útitársunkat vagy magunkat fotózzuk, mozduljunk ki a szokványos beállításokból. Ha egy kertben vagy a hegyekben sétálunk, figyeljük a táj arcait, a fényeket és az árnyékokat. Ha egy épület az imádatunk tárgya, akkor járjuk körbe, keressük az apró részleteket, az ablakok tükröződéseit, a homlokzati díszeket, és nézzük meg, hogy be tudunk-e menni egy szomszéd házba, hogy onnan fotózzuk. Ha tájat fotózunk, próbáljuk ki úgy is, hogy valami, valaki áll az előtérben. A staffázs alakok többlettartalommal ruházhatják fel a képet.
4.Geometria
Bevallom, ez az egyik kedvencem. Érdekes hatást érhetünk el, ha kiragadott részeket geometrikus, egyszerűbb mivoltukban örökítünk meg. Ne féljünk játszani a készen elénk tárt formakavalkáddal! :)
5. Figyelj a fényre!
A profi fotósok azt mondják, a hajnali és napnyugtai időszakon kívül nem is éri meg fotózni, az utazások alkalmával viszont nehéz ehhez igazítani a napirendet. Azzal főzünk, amink van. :) Nappali viszonyoknál igyekezzünk kerülni a szembefényt, próbáljuk meg árnyékolni valamivel a gépünket. Éjszakai fotóknál mindenképpen stabil helyről kell fotóznunk, hosszabb záridővel (na tessék, mégiscsak írok záridőről). Állványt viszonylag kevesen hordunk magunkkal, ám egy szerencsés kialakítású táska vagy akár egy babzsák is remek szolgálatot tud tenni a szükség pillanataiban.
Sok olyan fotóm van, ami mégis Nappal szemben készült, vagy teljesen kiégett egy része, nekem mégis kedvesek - nyilván az élmény, és a készítés körülményei miatt. :)
6. Utómunka
Hazaérkezvén a többezer képből mindig kiválogatom azokat, amelyek szebb jövőre érdemesek, és némi utómunka után külön albumot kapnak. El lehet szöszölni egy-egy képpel órákat is, vagy használhatunk egyszerűbb, akár mobilos alkalmazásokat. Néha egy kis korrekció, utólagos vágás, színbeállítás csodákat tud művelni legszebb emlékeink őrzőivel. :)